strona główna

Nagroda im. dr. Karola Jakubowicza, afiliowana przy Polskim Towarzystwie Komunikacji Społecznej, została ustanowiona przez Małgorzatę Semil-Jakubowicz w 2018 roku. Nagroda przyznawana jest za wybitne prace naukowe, które wpisują się w obszar zainteresowań Patrona Nagrody. Głównym celem konkursu jest wspieranie naukowców, którzy zajmują się badaniami demokracji, praw człowieka, polityki medialnej, etyki dziennikarskiej i mediów publicznych. Kapitułę Nagrody tworzą: Małgorzata Semil-Jakubowicz (członkini honorowa Kapituły – Fundatorka), prof. Iwona Hofman (Przewodnicząca Kapituły; Prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), prof. Alicja Jaskiernia (Uniwersytet Warszawski), dr Hanna Machińska (Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Warszawski), prof. ucz. dr hab. Michał Głowacki (redaktor naczelny „Central European Journal of Communication"; Uniwersytet Warszawski), prof. ucz. dr hab. Beata Klimkiewicz (Uniwersytet Jagielloński), prof. Elżbieta Matynia (the New School for Social Research), Halina Rostek (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji), prof. Jerzy Olędzki (Członek Honorowy PTKS) oraz Przewodniczący sieci badawczej International Association of Public Media Researchers (IAPMR) - dr Alessandro D'Arma (University of Westminster) i dr Maria Michalis (University of Westminster).

W 2018 roku Kapituła Nagrody przyznała Nagrodę dwóm polskim naukowcom: Marii Nowinie Konopce (Uniwersytet Jagielloński) i Jakubowi Nowakowi (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie). Nagrodę specjalną za wieloletni wkład w rozwój teorii i praktyki mediów publicznych przyznano Christianowi S. Nissenowi – międzynarodowemu ekspertowi i byłemu dyrektorowi generalnemu duńskich mediów publicznych (Danmarks Radio – DR).

Zdjecie 1

Na zdjęciu: Zwycięzcy pierwszej edycji Nagrody im. dr. Karola Jakubowicza podczas uroczystości wręczenia Nagród - konferencji the European Media Management Association (Warszawa, 15 czerwca 2018 r.). Fot. Jarosław Królikowski, Anna Onuszczuk (Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski).

W 2019 r. Nagrodę im. dr. Karola Jakubowicza otrzymały Małgorzata Adamik-Szysiak (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) i Maria Łoszewska-Ołowska (Uniwersytet Warszawski).

Zdjecie 2

Na zdjęciu: Zwycięzcy drugiej edycji Nagrody im. dr. Karola Jakubowicza podczas uroczystości wręczenia Nagród - V Kongresu Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej (Warszawa, 19 września 2019 r.). Fot. Paweł Brzeziński, Anna Zapolska-Downar (Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski).


W 2020 r. Kapituła Nagrody i jej laureaci z poprzednich edycji zdecydowali o nominowaniu sześciu publikacji w ramach konkursu. Wśród nich znalazła się też – pierwsza w historii plebiscytu – książka wydana poza granicami Polski. Jest to przejaw strategii umiędzynarodowienia Nagrody, przyjętej przez Kapitułę podczas spotkania w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.

Zdjecie 3

Na zdjęciu: Kapituła obradująca nad nominacjami do Nagrody im. dr. Karola Jakubowicza w 2020 roku (Warszawa, 11 marca 2020 r.). Fot. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

W 2020 r. Nagrodę im. dr. Karola Jakubowicza otrzymała Agnieszka Walecka-Rynduch (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie).

Na zdjęciu: Zwyciężczyni trzeciej edycji Nagrody im. dr. Karola Jakubowicza oraz uczestnicy uroczystości wręczenia Nagrody w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich (Warszawa, 15 lipca 2020 r.). Fot. Dagmara Derda (Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich).

Od 2021 roku do Kapitułę Nagrody współtworzą także Przewodniczący sieci badawczej International Association of Public Media Researchers (IAPMR) - nominacja monografii w kolejnych edycjach konkursu jest więc wspólną inicjatywą naukowców z Polski i z zagranicy.

W 2021 r. Laureatką Nagrody im. dr. Karola Jakubowicza została Karen Donders z Belgii (VRT; Vrije Universiteit Brussel).

Na zdjęciu: Michał Głowacki wręcza pamiątkowy dyplom Karen Donders, zwyciężczyni czwartej edycji Nagrody im. dr. Karola Jakubowicza (Bruksela, wrzesień 2021 r.). Fot. VRT.

W 2022 r. Nagrodę im. dr. Karola Jakubowicza otrzymała Urszula Doliwa (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie).

Na zdjęciu: Katarzyna Konarska oraz Urszula Doliwa odbierają pamiątkowe dyplomy z rąk Małgorzaty Semil-Jakubowicz oraz Iwony Hofman podczas uroczystego wręczenia Nagrody, które nastąpiło w ramach rozpoczęcia VI Kongresu PTKS pt. „Media i społeczeństwo w erze platform, algorytmów i danych” (22 września 2022 r., Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku). Fot. Beata Użarowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).

W 2023 r. Laureatem Nagrody im. dr. K. Jakubowicza został prof. Slavko Splichal (Uniwersytet Lublański, Słowenia) za monografię pt. Datafication of Public Opinion and the Public Sphere: How Extraction Replaced Expression of Opinion (London, New York: Anthem Press, 2022). Po raz pierwszy w historii konkursu Kapituła Nagrody zadecydowała taże o przyznaniu nagrody specjalnej dla publikacji o charakterze publicystyczno-popularyzatorskim, poświęconej tematyce mediów i demokracji - otrzymała ją książka Jolanty Kurskiej Wieczny powrót Dreyfusa (Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog, 2022).

 

Na zdjęciu: Dr Jolanta Kurska podczas odbierania specjalnej Nagrody im. dr. K. Jakubowicza z rąk prof. I. Hofman oraz prof. M. Głowackiego podczas rozpoczęcia konferencji z cyklu „Studia i Perspektywy Medioznawcze”, organizowanej przez Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego w dn. 15 maja 2023 roku. Fot. Jacek Mikucki (Uniwersytet Warszawski).

 

 

Autorzy: Michał Głowacki i Dagmara Sidyk-Furman

info, nagroda Jakubowicza, Karol Jakubowicz

Dr Karol Jakubowicz (1941–2013) był jednym z najbardziej rozpoznawanych ekspertów ds. wolności mediów w Europie i jednym z najbardziej uznanych polskich badaczy w dyscyplinie komunikacji i mediów. Karol Jakubowicz pełnił funkcję Przewodniczącego Międzyrządowej Rady Programu UNESCO Informacja dla Wszystkich oraz Przewodniczącego Komitetu Zarządzającego ds. Mediów i Nowych Usług Komunikacyjnych (CDMC) w Radzie Europy. Przez wiele lat Karol Jakubowicz był ekspertem od regulacji mediów w Polsce i innych krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Współpracował także z Unią Europejską, Europejską Unią Nadawców oraz Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.

Na liście publikacji Karola Jakubowicza znajdują się m.in. takie pozycje, jak „Rude Awakening: Social and Media Change in Central and Eastern Europe” (2006), „Media publiczne. Początek końca czy nowy początek” (2007), „Media revolution in Europe: Ahead of the curve” (2011), „Nowa ekologia mediów” (2011) i „Media i demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli” (2013). 

Zdjecie 4
Na zdjęciu: Karol Jakubowicz

Karol Jakubowicz był jednym z członków założycieli (2007) i członkiem honorowym (2011) Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Był także członkiem Rady Naukowej czasopisma „Central European Journal of Communication”. W 2019 r. Małgorzata Semil-Jakubowicz przekazała Wydziałowi Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii (WDIB) Uniwersytetu Warszawskiego ponad 2500 publikacji (książek, czasopism i raportów) zgromadzonych przez Karola Jakubowicza. Księgozbiór został wyeksponowany w jednej z sal WDIB przy ulicy Bednarskiej 2/4 w Warszawie; sala przyjęła nazwę Biblioteki Karola Jakubowicza.

ZDJECIE 5

Na zdjęciu: Otwarcie Biblioteki Karola Jakubowicza (19 września 2019 r.).


Fot.: materiały prasowe; Ewa Łukomska-Janek (Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski).

info

Regulamin
konkursu o Nagrodę im. dr. Karola Jakubowicza
za wybitną publikację z zakresu komunikowania i mediów

W piątą rocznicę śmierci dr. Karola Jakubowicza Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej oraz grono jego przyjaciół i współpracowników, ustanawia coroczną nagrodę jego imienia. Nagroda stanowi uczczenie pamięci tego wybitnego polskiego medioznawcy, którego dokonania i dorobek naukowy jest znany w Polsce i zagranicą. Z jego wiedzy i doświadczenia korzystały m.in.: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Rada Europy, Europejska Unia Nadawców (EBU), UNESCO czy Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. Fundatorką Nagrody jest Pani Małgorzata Semil-Jakubowicz.

Ideą Nagrody jest uhonorowanie i promowanie publikacji naukowych, których Autorzy w sposób oryginalny i wnikliwy podejmują tematykę komunikowania i mediów, w szczególności roli mediów w procesach demokratycznych oraz znaczenia etyki dziennikarskiej.

§ 1

  1. Nagroda jest przyznawana corocznie przez Kapitułę.
  2. W skład Kapituły wchodzą: Małgorzata Semil-Jakubowicz (członkini honorowa Kapituły – Fundatorka), prof. Iwona Hofman (Przewodnicząca Kapituły), prof. Alicja Jaskiernia, dr Hanna Machińska, dr hab. Michał Głowacki, dr hab. Beata Klimkiewicz, prof. Elżbieta Matynia, Halina Rostek, prof. Jerzy Olędzki oraz Przewodniczący/Przewodnicząca sieci badawczej International Association of Public Media Researchers (IAPMR).
  3. W skład Kapituły mogą być powoływani Laureaci Nagrody.
  4. Pracami Kapituły kieruje Przewodnicząca.

§ 2

  1. Zgłoszenia publikacji naukowej do Konkursu dokonują członkowie Kapituły, Laureaci Nagrody, a także Redaktor Naczelny, Zastępca Redaktora Naczelnego i Redaktorzy-Współpracownicy Redakcji „Central European Journal of Communication” oraz Członkowie Zespołu Kierowniczego (ang. Leadership Team) sieci badawczej IAPMR, w terminie wskazanym przez Przewodniczącego Kapituły w formie elektronicznej na stronie Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej (PTKS).
  2. Do nagrody mogą zostać zgłoszone: monografie naukowe, artykuły naukowe, raporty z badań, ekspertyzy, inne opracowania naukowe, które zostały opublikowane w roku przyznawania Nagrody i roku poprzedzającym, niezgłoszone we wcześniejszej edycji Nagrody.
  3. Każdemu zgłaszającemu przysługuje prawo zgłoszenia do dwóch publikacji naukowych wraz z uzasadnieniem.
  4. Zgłoszenie jest dokonywane za pomocą formularza oceny. Wzór uzasadnienia stanowi załącznik do regulaminu.

§ 3

  1. W pierwszym etapie wyłaniania Laureata, Kapituła zwykłą większością głosów nominuje do Nagrody maksymalnie 6 spośród wszystkich zgłoszonych publikacji oraz umieszcza listę Nominowanych w formie elektronicznej na stronie PTKS.
  2. W drugim etapie Kapituła dokonuje wyboru Laureata zwykłą większością głosów.
  3. W głosowaniach Kapituły uwzględnia się głosy oddane korespondencyjne przez tych członków Kapituły, którzy nie mogli uczestniczyć w posiedzeniu.
  4. Nagrodę stanowi kwota 7 tysięcy PLN oraz dyplom.
  5. Organizatorzy konkursu zastrzegają sobie prawo nieprzyznania nagrody lub podzielenia jej między kilku laureatów.

§ 4

  1. Informacje o Laureacie/Laureatce Nagrody wraz z uzasadnieniem ogłaszane są publicznie w dniu 28 kwietnia – rocznicy śmierci jej Patrona.
  2. Informację o terminie i miejscu uroczystego wręczenia nagrody zamieszczane są w formie elektronicznej na stronie PTKS.

§ 5

W sprawach spornych lub nieuregulowanych w niniejszym regulaminie, głos decydujący przysługuje Przewodniczącej Kapituły.

 

Załącznik

Wzór uzasadnienia zgłoszenia publikacji naukowej

  1. Ocena oryginalności i poprawności metodologicznej publikacji (maks. 250 słów).
  2. Ocena wkładu publikacji w badania z zakresu mediów, demokracji, praw człowieka i praworządności (maks. 250 słów).
  3. Ocena potencjału wpływu publikacji na społeczeństwo: praktycznego wdrożenia w politykę medialną i oddziaływania na świadomość społeczną (maks. 250 słów).
  4. Dodatkowe powody, dla których zgłaszana publikacja powinna otrzymać Nagrodę w bieżącej edycji konkursu (maks. 250 słów).

info, regulamin, nagroda, ptks nagroda, nagroda Jakubowicza, Karol Jakubowicz

REGULAMIN

KONKURSU POLSKIEGO TOWARZYSTWA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
NA NAJLEPSZĄ PRACĘ DOKTORSKĄ Z ZAKRESU NAUK O KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ I MEDIACH

Założenia ogólne

  1. Zarząd Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej organizuje konkurs na najlepszą pracę doktorską z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach dla autorów prac doktorskich obronionych na uczelniach publicznych i niepublicznych w ciągu jednego roku kalendarzowego.
  2. Konkurs jest projektem służącym wyszukiwaniu i promowaniu w formie publikacji najciekawszych prac doktorskich obronionych na uczelniach publicznych i niepublicznych z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach.
  3. Konkurs powinien także przyczynić się do popularyzacji badań mediów i różnych aspektów komunikacji społecznej
  4. Ważnym celem konkursu jest aktywizowanie i integrowanie środowisk naukowych zajmujących się problemami mediów i komunikacji społecznej.

Regulamin konkursu

1
  1. Konkurs „Doktorat” na najlepszą pracę doktorską z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach jest wydarzeniem cyklicznym, które odbywa się corocznie pod egidą Zarządu Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.
2
  1. Nagroda konkursowa jest przyznawana autorom najlepszych prac doktorskich obronionych na uczelniach publicznych i niepublicznych w trakcie roku poprzedzającego rok, w którym następuje rozstrzygnięcie konkursu.
  2. Nagroda konkursowa ma postać gratyfikacji materialnej wyrażonej w możliwości dofinansowania (w kwocie do 3 000 zł brutto) udziału w międzynarodowej (zagranicznej) konferencji naukowej lub wydania publikacji naukowej - w terminie 2 lat od publicznego ogłoszenia wyników konkursu na stronie internetowej PTKS (ptks.pl).
  3. Przyznana nagroda konkursowa nie ma charakteru roszczeniowego, co oznacza, że kandydaci, którym nagród nie przyznano – nie mogą domagać się jakichkolwiek ekwiwalentów z tego tytułu.
  4. Dla promotorów nagrodzonych prac przewidziana jest nagroda w postaci dyplomu.
3
  1. Organizatorem konkursu jest Przewodniczący konkursu, powoływany przez Zarząd Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej na czas jego kadencji.
  2. Przewodniczący konkursu wnioskuje o zwołanie posiedzenia Zarządu w sprawie konkursu.
  3. Zarząd powołuje po dwóch recenzentów naukowych właściwych do oceny merytorycznej każdej z prac zgłoszonych do konkursu.
  4. Decyzję o przyznaniu nagrody Zarząd podejmuje na swoim posiedzeniu w oparciu o oceny prac dostarczone przez recenzentów naukowych i dyskusję.
  5. Laureatem nagrody konkursowej zostaje autor, który uzyskał największą liczbę głosów członków Zarządu. W wypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
4
  1. Kandydatów do nagrody konkursowej zgłaszają promotorzy i samodzielni pracownicy naukowi zatrudnieni w uczelniach publicznych i niepublicznych lub w innych placówkach badawczych.
  2. Zgłaszający przygotowują krótką rekomendację pracy zgłoszonej do konkursu, przesyłając ją do dnia 30 maja następnego roku, którego dotyczy konkurs na adres e-mailowy wskazany w informacji o bieżącej edycji konkursu oraz na stronie internetowej PTKS.
  3. Wraz z rekomendacją należy przesłać egzemplarz pracy doktorskiej w formie elektronicznej (w formacie pdf) oraz wypełniony przez autora pracy formularz zgłoszenia do konkursu (jego skan/zdjęcie) (załącznik 1 do Regulaminu) na adres e-mailowy wskazany w informacji o bieżącej edycji konkursu oraz na stronie internetowej PTKS, do dnia 30 maja następnego roku, którego dotyczy konkursu.
5
  1. Wręczenie nagród konkursowych ma charakter uroczysty i odbywa się podczas Kongresu PTKS lub podczas konferencji naukowych zorganizowanych przez Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.
6
  1. W sprawach spornych lub nieuregulowanych w niniejszym regulaminie głos decydujący przysługuje przewodniczącemu Konkursu.

POBIERZ FORMULARZ ZGŁOSZENIA

Kontakt emailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Na powyższy adres należy wysyłać prace doktorskie, rekomendacje oraz zgłoszenia do konkursu.

Przewodniczący konkursu: dr hab. Mariusz Kolczyński, prof. UŚ
Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Adres pocztowy:
Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej, Uniwersytet Śląski, ul. Bankowa 11, 40-007 Katowice

250 prelegentów z Polski i zagranicy, 54 naukowe sesje tematyczne, 2 sesje plenarne z udziałem wybitnych keynote speakerów, profesorów Grahama Murdocka i Görana Bolina, debata nad przyszłością dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach, prezentacja badań na temat demokracji i wolności mediów, Walny Zjazd Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej i wybór władz na kolejną kadencję, spotkania w sekcjach badawczych PTKS, dyskusje oraz wydarzenia towarzyszące – to najważniejsze punkty VI Kongresu Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

Kontynuuj czytanie

KONTAKT


POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION

NIP: 895-18-94-768 • KRS: 0000289265


Siedziba

Stowarzyszenia

ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław

Adres

do korespondencji

ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin

E-mail

Sekretarz
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

KONTO BANKOWE

PKO Bank Polski SA, Oddział 34 we Wrocławiu

Nr rachunku: 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094

Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094

Zarząd Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, działając na podstawie §27 pkt b i d Statutu PTKS oraz uwzględniając przepisy rozporządzenia Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych z związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. Urz. UE L 119/1 z 4 maja 2016 r., postanawia:
1. Określić zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.
2. Przedmiotowe zasady stanowią załącznik do niniejszej uchwały.
3. Wykonanie uchwały powierza się Prezesowi PTKS oraz Sekretarzowi.
4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.