Konferencje krajowe

OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA "Likwidacja czy reforma? Media publiczne w Polsce. Stan obecny i perspektywy"
Od Czwartek, 18 Maj 2023 -  08:00
Do Piątek, 19 Maj 2023 - 17:00
Odsłon : 671
Kontakt Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 5, 61-614 Poznań

Media publiczne po 1989 r. powstały z przekształcenia mediów państwowych, podporządkowanych autorytarnej władzy. W założeniu po to, by realizować misję publiczną, oferując, (...) usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu (Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, art. 21 ust. 1). Jednak, zamiast być miejscem publicznej debaty, stawały się jej stronami.

Równocześnie rozwijające się procesy mediatyzacji polityki i polityzacji mediów prowadziły osoby związane z polityką do wniosków, że „kto ma media, ten ma władzę” i analogicznie: „kto ma władzę, ten ma media”. W rezultacie media publiczne podporządkowywane były interesom aktualnej większości parlamentarnej.

Zjawisko to – według zgodnej opinii większości badaczy i badaczek – nasiliło się po roku 2015, kiedy to polityczna kontrola nad mediami publicznymi oraz ich propagandowe wykorzystywanie osiągnęły stopnień do tej pory nieznany w demokratycznej Polsce, stając się zagrożeniem dla samego istnienia mediów publicznych.

W społeczeństwie zaczęły pojawiać się głosy, które wyrażają pogląd, iż publiczne media znalazły się w fazie tak głębokiego rozkładu, że jedynym wyjściem pozostaje ich likwidacja. Z drugiej strony, formułuje się także opinie, że w europejskich demokracjach media publiczne są ważnym elementem publicznego dyskursu i dlatego należy zastanowić się nad możliwością ich naprawy. 

Jeśli tak, to trzeba znaleźć odpowiedzi na następujące pytania: Jakich mediów publicznych potrzebujemy? W jaki sposób należałoby je zreformować, żeby zagwarantować ich niezależność?

Przestrzenią rozmowy pragniemy uczynić Uniwersytet – miejsce otwarte, dające równe szanse do wypowiedzi wszystkim zainteresowanym stronom. Mamy nadzieję, że dzięki temu w konferencji swoją reprezentację będą miały zarówno grona eksperckie (naukowe, dziennikarskie i polityczne) krytycznie oceniające funkcjonowanie polskich mediów publicznych, jak i przedstawiciele środowisk broniących obecnego systemu medialnego w Polsce.

Pierwszego, plenarnego dnia konferencji odbędą się trzy otwarte panele dyskusyjne:

● naukowy – z udziałem badaczy i badaczek mediów z najważniejszych polskich ośrodków naukowych,

● dziennikarski – tworzący przestrzeń do dyskusji osobom pracującym w mediach publicznych i prywatnych,

● polityczny – w którym wezmą udział politycy z różnych stron sceny politycznej.

Drugiego dnia (podczas wystąpień w panelach tematycznych) poruszane będą szczegółowe kwestie związane z diagnozą stanu mediów publicznych, analizą rozwiązań z innych państw, badaniem przemian w publicznej radiofonii oraz telewizji, jak również możliwymi scenariuszami ich ewolucji w przyszłości.

Zgłoszenia z tematem wystąpienia i abstraktem prosimy przesyłać za pośrednictwem formularza online do 15 kwietnia 2023 roku.

Opłatę konferencyjną w wysokości 450 PLN prosimy wpłacić po potwierdzeniu akceptacji tytułu referatu do dnia 15 maja 2023 r. na konto: 77 1090 1362 0000 0000 3601 7903 w Santander Bank Polska S.A, w tytule przelewu podając swoje imię i nazwisko oraz numer subkonta /KN000971/.

Opłata obejmuje udział w obu dniach konferencji (wyżywienie, materiały konferencyjne) oraz w przypadku uzyskania pozytywnych recenzji, publikację materiałów w wydawnictwie naukowym Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM (w jednym z czasopism lub w pracy zbiorowej).

Zachęcamy do wzięcia udziału w wydarzeniu: fb.me/e/2MqFSSwDf .

Miejsce Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

KONTAKT


POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION

NIP: 895-18-94-768 • KRS: 0000289265


Siedziba

Stowarzyszenia

ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław

Adres

do korespondencji

ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin

E-mail

Sekretarz
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

KONTO BANKOWE

PKO Bank Polski SA, Oddział 34 we Wrocławiu

Nr rachunku: 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094

Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094

Zarząd Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, działając na podstawie §27 pkt b i d Statutu PTKS oraz uwzględniając przepisy rozporządzenia Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych z związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. Urz. UE L 119/1 z 4 maja 2016 r., postanawia:
1. Określić zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.
2. Przedmiotowe zasady stanowią załącznik do niniejszej uchwały.
3. Wykonanie uchwały powierza się Prezesowi PTKS oraz Sekretarzowi.
4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.