Konferencje krajowe

XVII KONFERENCJA NAUKOWA ETYKA MEDIÓW Sztuczna inteligencja: upodmiotowienie maszyn – uprzedmiotowienie człowieka
Od Środa, 17 Maj 2023 -  08:00
Do Czwartek, 18 Maj 2023 - 18:00
Odsłon : 675
Kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Sztuczna inteligencja jest popularnym i częstym tematem zarówno dyskursu publicznego i przekazów medialnych, jak również dyskursu naukowego i badań medioznawczych. Pojęcie to sformułowane już prawie 70 lat temu przez Johna McCarthy’go, uległo z czasem semantycznej modyfikacji i bywa używane współcześnie nie tylko w poważnym i precyzyjnym naukowo ujęciu technicznego symulowania wybranych funkcji ludzkiego umysłu i zmysłów według reguł numerycznej algorytmizacji, ale także w kontekstach popularnych dyskusji i przekazów, w których obejmuje ono całość ukrytego i niekontrolowanego przez człowieka funkcjonowania maszyn i aplikacji. Dynamiczny rozwój technologiczny sprzyja procesom mediatyzacji komunikowania społecznego. Również komunikowanie medialne korzysta z tej dynamiki postępu technologicznego, wykorzystując funkcjonalność maszyn i aplikacji w procesach tworzenia i dyfuzji treści medialnych. Procesy te są możliwe dzięki coraz doskonalszym technicznie algorytmom i ich wykorzystaniu w aplikacjach informacyjnych, komunikacyjnych, mechanizmach gromadzenia i przetwarzania danych oraz ich udostępniania w otwartych i zamkniętych zasobach wiedzy i informacji.

Rozwojowi technologii towarzyszy teoretyczna refleksja nad ich wpływem na człowieka i społeczność. Refleksja ta ma charakter interdyscyplinarny i dotyczy w dużej mierze wymiaru etycznego. Celem naszej Konferencji jest odkrywanie i badanie działań człowieka w medialnym świecie funkcjonowania algorytmów i sztucznej inteligencji oraz badanie obecności i funkcjonalności „inteligentnych” aplikacji informacyjno-komunikacyjnych w przestrzeni komunikowania społecznego. Jednym z ważnych problemów związanych ze sztuczną inteligencją jest korelacja i sprzężenie zwrotne działań człowieka z funkcjonowaniem maszyn. Problematyka ta zawiera także aspekt etyczny, ponieważ funkcjonowanie maszyn i aplikacji informatycznych symuluje inteligencję naturalną człowieka, a działania człowieka stają się coraz częściej zdeterminowane przez sztuczną inteligencję algorytmów. W tym kontekście ujawnia się etyczny dylemat upodmiotowienia maszyn i uprzedmiotowienia człowieka.

W czasie tegorocznej XVII Konferencji Naukowej Etyki Mediów Sztuczna inteligencja: upodmiotowienie maszyn – uprzedmiotowienie człowieka w Krakowie w dniach 17-18 maja 2023 roku będziemy analizować z różnych perspektyw medioznawczych, między innymi, następujące problemy:

  • człowiek i maszyna – korelacja, sprzężenie zwrotne, uwarunkowania,
  • próba porządkowania semantycznego pojęcia sztucznej inteligencji,
  • potrzeba badań funkcjonowania sztucznej inteligencji w przestrzeni komunikowania społecznego,
  • komunikacja społeczna a rozwój technologii informacyjnych,
  • postęp technologiczny w historii mediów,
  • platformy i firmy technologiczne w rozwoju i użytkowaniu mediów społecznościowych,
  • kreatywność w sieci – narzędzia i aplikacje,
  • e-dziennikarstwo – człowiek i booty, naturalne i sztuczne generowanie i dyfuzja treści,
  • dziennikarstwo danych i archiwizacja treści medialnych,
  • techniki digitalizacji zasobów i wizualizacji danych medialnych,
  • naturalne i sztuczne creative writing i copywritng,
  • technologizacja języka mediów,
  • użyteczność języków naturalnych i sztucznych w mediach,
  • potrzeba bezpieczeństwa etycznego w świecie algorytmów i sztucznej inteligencji,
  • etyczna troska o zasadę: maszyna dla człowieka, a nie człowiek dla maszyny,
  • etyczne aspekty sztucznej inteligencji i etyka algorytmów,
  • priorytet dobra odbiorcy jako wyznacznik etyki algorytmów,
  • czynnik niewidzialności jako wyzwanie dla etyki algorytmów,
  • bezpieczeństwo danych i kontrola dostępu do zasobów,
  • bezpieczeństwo człowieka w algorytmicznie kontrolowanej sieci,
  • media społecznościowe w ryzach algorytmów – kreatywny czy zniewolony użytkownik i influencer,
  • problem technologicznego wykluczenia społecznego i algorytmiczna dyskryminacja,
  • sztuczna inteligencja w reklamie i public relations,
  • opinia publiczna – algorytmiczne sterowanie procesami społecznymi,
  • strategie zarządzania mediami w erze danych.

Zapraszamy Państwa do twórczego udziału w Konferencji, prosząc o rejestrację uczestnictwa za pośrednictwem strony www.etykamediow.pl w terminie od 10 lutego do 25 kwietnia 2023 r.

Opłata konferencyjna w wysokości 500,- zł (dla Członków PTKS opłata wynosi 450,- zł) obejmuje koszty pełnego uczestnictwa (materiały konferencyjne, catering, obiady i uroczysta kolacja) wraz z możliwością publikacji tekstów w serii Etyka Mediów (wydawnictwo 120 pkt, po uzyskaniu akceptacji recenzenta), nie obejmuje natomiast kosztów noclegów.

Wpłata na konto do 30 kwietnia 2023 roku: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, ul. Kanonicza 25, 31-002 Kraków, Alior Bank SA PLN 41 2490 0005 0000 4600 5727 1204, cel: etyka mediów – imię i nazwisko uczestnika. 

Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kolejne informacje organizacyjne prześlemy Państwu po potwierdzeniu uczestnictwa, natomiast ostateczny szczegółowy program Konferencji prześlemy do dnia 9 maja. Potrzebne informacje znajdą Państwo na stronach: www.etykamediow.pl, www.upjp2.edu.pl, www.ptks.pl.

Miejsce Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

KONTAKT


POLSKIE TOWARZYSTWO KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
POLISH COMMUNICATION ASSOCIATION

NIP: 895-18-94-768 • KRS: 0000289265


Siedziba

Stowarzyszenia

ul. Koszarowa 3,
51-149 Wrocław

Adres

do korespondencji

ul. Głęboka 45,
20-612 Lublin

E-mail

Sekretarz
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

KONTO BANKOWE

PKO Bank Polski SA, Oddział 34 we Wrocławiu

Nr rachunku: 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094

Code S.W.I.F.T. (BIC): NDEAPLP2
IBAN PL 74 1440 1156 0000 0000 0673 0094

Zarząd Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, działając na podstawie §27 pkt b i d Statutu PTKS oraz uwzględniając przepisy rozporządzenia Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych z związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. Urz. UE L 119/1 z 4 maja 2016 r., postanawia:
1. Określić zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.
2. Przedmiotowe zasady stanowią załącznik do niniejszej uchwały.
3. Wykonanie uchwały powierza się Prezesowi PTKS oraz Sekretarzowi.
4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.